Jedna zła cyferka i błędny przelew ląduje u innego odbiorcy. Taka sytuacja brzmi jak najgorszy dramat, bo można w związku z nią stracić nawet tysiące złotych. Jednak i z niej można znaleźć wyjście. Zastanawiasz się, czy można cofnąć przelew? Jak odzyskać pieniądze wysłane na niewłaściwe konto? Co zrobić, kiedy odbiorca nie zechce ich oddać? Podpowiadamy.
Na czym polega anulowanie przelewu?
Pomyłki zdarzają się każdemu i dotyczą różnych sfer życia, również finansów. Podczas realizowania przelewu na konto może zdarzyć się tak, że wpiszesz niewłaściwe dane czy numer rachunku. Na szczęście podczas wysyłania przelewu są wprowadzone dodatkowe środki ostrożności.
Przede wszystkim nie cały numer rachunku identyfikuje jego właściciela. Tak naprawdę jest to tylko 16 cyfr. Pozostałe z nich służą kontroli i określeniu banku. Ma to m.in. zmniejszyć ryzyko pomyłki.
Co więcej, podczas wpisywania numeru rachunku banki pokazują, do jakiej placówki trafią pieniądze. Jeśli zatem znasz bank odbiorcy, możesz w porę zorientować się o popełnionym błędzie.
Niektóre banki uniemożliwiają wklejenie wszystkich 26 cyfr rachunku bankowego. Pozwalają dodać automatycznie np.: tylko 24. Dzięki temu nadawca ma okazję, aby sprawdzić rachunek odbiorcy przelewu podczas ręcznego wpisywania brakujących cyfr.
Pomimo tego może się zdarzyć, że pieniądze wyjdą do niewłaściwego odbiorcy. Co wtedy? Przede wszystkim nie warto panikować, ale trzeba zacząć działać jak najszybciej.
Anulowanie przelewu może polegać na jego zatrzymaniu w banku, cofnięciu planowanej transakcji lub na zwróceniu się do odbiorcy, który otrzymał pieniądze. Wszystko zależy od tego, na jakim etapie przelew się znajduje.
Ważny jest też sam rodzaj przelewu. Przykładowo, przelew natychmiastowy czy przelew BLIK od razu trafiają na konto docelowe. Nie ma więc mowy o tym, aby środki zatrzymać w banku, ponieważ zlecenie zostanie już zrealizowane. Przy innych przelewach zwykle czeka się 1 dzień roboczy czy kilka godzin na ich realizację.
Liczy się czas, więc pośpiech będzie wskazany
Najlepiej jest zadziałać jak najszybciej i zgłosić sprawę np. na infolinii czy w aplikacji mobilnej. Jeśli pieniądze jeszcze nie opuściły banku, jesteś w dobrej sytuacji. Pamiętaj, że przelewy są uzależnione od sesji Elixir, w ich trakcie pieniądze są wysyłane dalej.
Jeśli uda Ci się skontaktować z bankiem, zanim przelew zostanie zrealizowany przy kolejnej sesji, masz szansę na to, by odzyskać środki na konto bez żadnych komplikacji. W takiej sytuacji złóż dyspozycję o tym, że chcesz wycofać tę transakcję, uzasadniając to np. tym, że w przelewie podano niewłaściwe dane odbiorcy.
Czy można cofnąć przelew Elixir?
Jak już wspomnieliśmy, aby cofnąć przelew bieżący, trzeba zgłosić się do banku przed sesją Elixir. Co jednak, kiedy pieniądze już wyszły do odbiorcy, bo np. za późno zauważono błąd? W wyjątkowych sytuacjach bank może odzyskać je z Krajowej Izby Rozliczeniowej. To właśnie do niej trafiają pieniądze między sesjami wychodzącymi i przychodzącymi.
W przypadku, kiedy środki są już na koncie niewłaściwego odbiorcy, bank kontaktuje się z nim w Twoim imieniu. Pamiętaj, że podmiot potrzebuje do tego Twojej dyspozycji. Zwykle możesz ją złożyć bez problemu w bankowości online. Najczęściej w ramach reklamacji.
Po wysłaniu wezwania do zapłaty taka osoba ma 30 dni na to, by zwrócić środki. Jeśli tak się nie stanie, masz prawo domagać się zwrotu pieniędzy na drodze sądowej, na podstawie art. 405 Kodeksu cywilnego o bezpodstawnym bogaceniu się.
Czy da się cofnąć przelew bankowy zrealizowany przy użyciu kodu BLIK?
Niewłaściwa kwota przelewu czy omyłkowo podany numer telefonu mogą sprawić, że przelew przy użyciu kodu BLIK trafi do niewłaściwej osoby lub jego kwota będzie zawyżona. Takie transakcje są realizowane w czasie rzeczywistym.
To oznacza, że środki od razu trafiają na konto odbiorcy. Cofnięcie takiego przelewu zależy zatem od dobrej woli odbiorcy. Jeśli masz numer telefonu danej osoby, możesz się z nią skontaktować i poprosić o zwrot. Możesz też zgłosić pomyłkę w banku i poprosić o pośredniczenie w kontakcie lub przekazać sprawę do sądu (jeśli nie uda się jej rozwiązać polubownie).
Podsumowanie
Jak widzisz, istnieje możliwość odzyskania pieniędzy wysyłanych do niewłaściwego odbiorcy czy w nieodpowiedniej kwocie. Łatwiej jednak zapobiegać niż leczyć. Przed zrobieniem transakcji warto sprawdzić kilkukrotnie, czy podane dane są prawidłowe.
Pierwotna data publikacji: 02.07.2022
Data aktualizacji artykułu: 06.01.2025