Jedna zła cyferka i przelew ląduje u innego odbiorcy. Taka sytuacja brzmi jak najgorszy dramat. Jednak i z niej można znaleźć wyjście. Zastanawiasz się, czy można cofnąć przelew? Jak odzyskać pieniądze wysłane na niewłaściwe konto? Co zrobić, kiedy odbiorca nie zechce nam ich oddać? Dowiedz się tego z naszego artykułu.
Na czym polega anulowanie przelewu?
Pomyłki zdarzają się każdemu. Również w banku może nam się zdarzyć, że wpiszemy niewłaściwe dane czy numer rachunku. Na szczęście podczas wysyłania przelewu są wprowadzone dodatkowe środki ostrożności.
Przede wszystkim niecały numer rachunku identyfikuje jego właściciela. Tak naprawdę jest to tylko 16 cyfr. Pozostałe z nich służą kontroli i określeniu banku. Ma to między innymi zmniejszyć ryzyko pomyłki.
Co więcej, podczas wpisywania numeru rachunku banki pokazują, do jakiej placówki trafią pieniądze. Jeśli znasz zatem bank odbiorcy, możesz w porę zorientować się o popełnionym błędzie.
Niektóre banki zaś uniemożliwiają wklejenie wszystkich 26 cyfr rachunku bankowego. Pozwalają dodać automatycznie np.: tylko 24. Dzięki temu nadawca ma okazję, aby sprawdzić rachunek podczas ręcznego wpisywania brakujących cyfr.
Pomimo tego może się zdarzyć, że pieniądze wyjdą do niewłaściwego odbiorcy. Co wtedy? Przede wszystkim nie warto panikować, ale zacząć działać jak najszybciej.
Anulowanie przelewu może polegać na jego zatrzymaniu w banku, cofnięciu planowanej transakcji lub na zwróceniu się do odbiorcy, który otrzymał pieniądze. Wszystko zależy od tego, na jakim etapie przelew się znajduje.
Liczy się czas
Najlepiej jest zadziałać jak najszybciej. Jeśli pieniądze jeszcze nie opuściły banku, jesteś w dobrej sytuacji. Pamiętaj, że przelewy uzależnione są od sesji Elixir, podczas nich pieniądze są wysyłane dalej. Jeśli uda Ci się skontaktować z bankiem, zanim przelew zostanie zrealizowany przy kolejnej sesji Elixir, masz szansę na zwrot środków.
Czy można cofnąć przelew bieżący?
Jak już wspomnieliśmy, aby cofnąć przelew bieżący, trzeba zgłosić się do banku przed sesją Elixir. Co jednak, kiedy pieniądze już wyszły do odbiorcy? W wyjątkowych sytuacjach bank może odzyskać je z Krajowej Izby Rozliczeniowej. To właśnie do niej trafiają pieniądze między sesjami wychodzącymi i przychodzącymi.
W przypadku, kiedy środki są już na koncie niewłaściwego odbiorcy, bank kontaktuje się z nim w Twoim imieniu. Pamiętaj, że bank potrzebuje do tego Twojej dyspozycji. Po wysłaniu wezwania do zapłaty, taka osoba ma 30 dni na zapłatę. Jeśli tak się nie stanie, masz prawo domagać się zwrotu pieniędzy na drodze sądowej na podstawie art. 405 Kodeksu cywilnego o bezpodstawnym bogaceniu się.
Podsumowanie
Jak widzisz, nowe prawo ułatwiło odzyskanie pieniędzy wysyłanych do niewłaściwego odbiorcy. Łatwiej jednak zapobiegać niż leczyć. Przed zrobieniem transakcji warto sprawdzić, czy podane dane są prawidłowe. W przypadku pomyłki skontaktuj się z bankiem jak najszybciej. Dzięki temu możesz zatrzymać pieniądze, zanim trafią na niewłaściwe konto.